Bilprovningen och Friends
Bilprovningen bidrar till barns trygghet
BAKGRUND
SPONSOR: AB Svensk Bilprovning
RÄTTIGHET: Stiftelsen Friends
Bilprovningens verksamhet syftar till att öka trafiksäkerheten och genom sin sponsring vill företaget arbeta för ett tryggare samhälle i Sverige. 2020 såg ledningen över sin sponsringsstrategi för att få mer utväxling. Utifrån denna översyn och en gedigen upphandling blev Friends en nationell partner i februari 2021. Genom samarbetet bidrar Bilprovningen till förebyggande insatser mot mobbning i skolor och idrottsföreningar runtom i Sverige.
MÅL OCH SYFTE
Sveriges barn och ungdomar är Bilprovningens framtida medarbetare och kunder. De huvudsakliga målgrupperna för sponsringen är kunder och medarbetare. Ett syfte är att engagera medarbetarna och göra dem stolta. Ett annat är medvetandegöra kunderna om sponsringen i syfte att skapa ett positivt associationsvärde och öka deras benägenhet att välja Bilprovningen som leverantör för sin besiktning.
AKTIVITETER OCH GENOMFÖRANDE
Bära Hej-pins på stationerna – Alla dagar om året bär bolagets medarbetare hjärtformade pins med ordet Hej för att visa att man ser varandra, sina kunder och att man stöttar Friends. Hej-pinsen syns också på stationernas kassadiskar och i filmer som visas på digitala skärmar i kundhörnan.
Sälja Hej-pins på stationerna – Bilprovningens stationer började sälja Hej-pins till sina kunder från starten. Totalt har Bilprovningen bidragit med över 1,5 miljoner kronor till Friends verksamhet sedan starten 2021. Pins-försäljningen har bidragit med närmare 415 000 kronor.
Digital kommunikation – Som sponsor kommunicerar Bilprovningen samarbetet främst genom sina egna kanaler, i samtliga kundutskick, på bilprovningen.se, på stationerna och i sociala medier. Med kunderna och medarbetarna som målgrupp bedöms dessa kanaler vara de mest väsentliga för partnerskapet.
E-post – Direkt efter ett besök på besiktningsstationen, får kunden ett e-post med tack för besöket där Friends logotype finns som avsändare. Ett sätt att lyfta fram associationsfaktorn i samarbetet.
Lokala samarbeten – Under 2022 valde Bilprovningen att utvidga samarbetet med Friends till att även omfatta sponsring av idrottsföreningar lokalt. Detta är ytterligare ett sätt att engagera medarbetare och kunder lokalt och ett fint sätt att återgälda orter där man verkar. Genom att bidra med insatser av Friends vill man belysa vikten av såväl fysisk som psykisk hälsa inom idrotten. Stationerna i Mora och Älta var först ut att testa konceptet. Idag finns samarbeten med idrottsföreningar i fyra av sex regioner i landet. Ambitionen är det ska finnas i samtliga regioner under 2023.
Internt – Utöver externa insatser har Bilprovningen anlitat Friends för att genomföra interna utbildningar med ledningsgruppen, regionchefer och huvudkontoret. Här lyfts bl.a. värderingsfrågor kopplade till mångfald och jämställdhet – något som Bilprovningen jobbar ambitiöst med sedan 2007. Därutöver har snällkalendrar inhandlats till samtliga medarbetare till förmån för Friends arbete.
Panta mot mobbning – Sedan 2023 finns också ett trepartssamarbete med Pantamera och Friends. Pantamera som också är en sponsor av Friends har särskilda Friends-kärl för pant. Under begreppet ”panta mot mobbning” exponeras samarbetet på Bilprovningens stationer i storstäder. Överskottet går uteslutande till Friends verksamhet.
"Att vara sponsor till Friends är verkligen ett partnerskap på riktigt. Friends är familjära och inkluderande. Tillsammans jobbar vi tätt ihop för att ständigt utveckla samarbetet och ta det till nya höjder. Det finns en lyhördhet och ett engagemang hos Friends som jag inte har mött tidigare, men som är så viktigt och avgörande för ett lyckat och långsiktigt sponsorskap", säger Cecilia Blom Hesselgren, sponsringsansvarig på Bilprovningen.
RESULTAT OCH EFFEKTER
Bilprovningen har sedan starten av samarbetet med Friends kontinuerligt mätt resultat och effekter. Här kommer några utvalda delar av resultatet:
KUNDERNA
· I början (mars 2021) uppmärksammade 1 av 10 kunder samarbetet. När samma fråga ställdes ett drygt halvår senare efter att Friends exponerats i samtliga kanaler (november 2021) uppmärksammade 3 av 10 samarbetet. Mätningarna genomförs av Kantar.
· På stationen i Mora, som engagerat sig i lokalsponsring av en idrottsförening, uppgav 5 till 7 kunder att man uppmärksammat samarbetet.
· Att följa upp associationsvärdet är viktigt för att veta om syftet med sponsringen uppnås och genomgående sedan start får Bilprovningen ett högre NPS-värde (i genomsnitt 10 punkter högre) bland kunder som har uppmärksammat samarbetet jämfört med de som inte har noterat det.
· Stationer som säljer många Hej-pins till kunderna uppvisar generellt sett ett mycket högre NPS-värde (Net Promotor Score).
MEDARBETARNA
• När partnerskapet med Friends inleddes i februari 2021 fick medarbetarna besvara en enkätfråga om Friends som visade att 9 av 10 kände till samarbetet.
• När samma fråga ställdes våren 2023 hade kännedomen ökat till 98 procent bland medarbetarna. I samma mätning ställdes även en attitydfråga (vad tycker du om Friends?) där resultatet blev 4,2 på en femgradig skala.