Polarbröd och Friends

Positiva varumärkeseffekter av socialt ansvar

BAKGRUND

SPONSOR: Polarbröd

RÄTTIGHET: Stiftelsen Friends

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner av norrländskt entreprenörskap och brödkultur. De har en tydlig hållbarhetsprofil, där de vill skapa möjligheter att leva gott och sunt, nu och i generationer. Polarbröds mål är att leda vägen mot framtidens mat och mellanmål genom att ställa om till ett hållbart matsystem. De erbjuder attraktiva, sunda och enkla brödmål och vill vara en positiv del av många människors liv.

Polarbröds produkter finns i hem där barn och unga finns. I samarbete med Friends vill Polarbröd ta ett samhällsansvar och lyfta frågan om barns rätt till en trygg uppväxt, fri från mobbning. En viktigt del i det arbetet är att uppmuntra och påminna vuxna om att våga ta ett djupare samtal med barn om mobbning och jobbiga känslor.

Polarbröd har genom en kampanj under 2024 låtit föräldrar bjuda in sitt barn till en snackmacka. Man har använt sig av en AI-genererad låt som skickats till barnet, med uppmaning om att ses över ett samtal där en snackmacka väntar.

GENOMFÖRANDE 

Studien har genomförts av Rättighetsbyrån och Upplevelseinstitutet, via intervjuer med totalt 2 100 respondenter i Demoskops webb-panel med ett riksrepresentativt urval. Fältperioden var mellan 23 augusti–10 september 2024.

Syftet har varit att förstå hur sponsorskap kan driva olika värdeladdningar, genom att Polarbröd inkluderade Friends i sin kommunikation. Associationsstudien bestod av att undersöka mottagandet av en annons beroende på om Friends exponeras i annonsen eller inte. 

Notera att vi har endast lagt till rättighetens varumärke i annonsen. Vid en djupare och mer kreativ aktivering är det sannolikt att effekterna för sponsorn stärks.

Bild 1. Annons utan rättighetens varumärke.

Bild 2. Annons med rättighetens varumärke.

RESULTAT OCH EFFEKTER 

Effekten av att exponera Friends i sin kommunikation genererar enligt kampanjmätningen signifikanta skillnader, både hos svenska folket och i målgruppen:  

  • I annonsen med Friends varumärke uppfattar svenska folket och Friends målgrupp Polarbröd som mer engagerade i samhället jämfört med annonsen utan Friends varumärke.

  • I annonsen med Friends varumärke uppfattar svenska folket och Friends målgrupp Polarbröd som ett mer omtänksamt varumärke jämfört med annonsen utan Friends varumärke.  

  • I annonsen med Friends varumärke uppfattar Friends målgrupp Polarbröds produkter som ett godare bröd, jämfört med annonsen utan Friends varumärke.  

Effekter som är statistiskt säkerställda markeras nedan i rött.

Föregående
Föregående

Kappahl och Bris