Kappahl och Bris

Positiva varumärkeseffekter av socialt ansvar

BAKGRUND

SPONSOR: Kappahl

RÄTTIGHET: Bris

Kappahl är ett av Nordens ledande modeföretag och har drygt 330 butiker i fem olika länder. Med sina varumärken Kappahl och Newbie når de ut till en bred bas och med sina kläder syftar de till att hylla mångfalden i vardagen.  

Med ett stort fokus på att skapa en hållbar vardag för barn inledde Kappahl ett samarbete med Bris redan 2006. Kampanjen ”Bra som jag är” startade de 2012 och genom sitt samarbete bidrar Kappahl till Bris viktiga arbete för barn som behöver samtal, stöd och trygghet. Tillsammans har de skapat ett väldigt framgångsrikt sponsorskap som de senaste åren har genererat rekordsiffror i insamlingen till barn som behöver stöd.  

GENOMFÖRANDE 

Tillsammans med Upplevelseinstitutet genomförde Kappahl och Bris en kampanjmätning av partnerskapets associationseffekter. Syftet var att förstå hur Bris varumärke påverkar en partners varumärke genom att företaget inkluderar Bris i sin kommunikation.   

Associationsundersökningen bestod av att undersöka mottagandet av en reklamfilm beroende på om Bris exponeras i filmen eller inte.  

Målgruppen var kvinnor mellan 30-60 år och respondenterna delades in i två grupper som fick se två olika reklamfilmer.  

En grupp fick se Kappahls reklamfilm nedan, med exponering av Bris varumärke uppe i hörnet, men utan ljud och text för att inte avslöja budskapet.  

Den andra gruppen fick se samma reklamfilm, utan ljud och text, men utan Bris varumärke.  

I undersökningen ställdes ett antal frågor om hur filmen upplevdes, om varumärket och om bilden som filmen ger av annonsören. Med dessa filmer kunde Upplevelseinstitutet få fram vilka varumärkeseffekter som uppstod för Kappahl med och utan exponering av samarbetet med Bris.  

RESULTAT OCH EFFEKTER 

Effekten av att exponera Bris i sin kommunikation genererar enligt kampanjmätningen signifikanta skillnader. I tre parametrar kan vi se en positiv effekt av att inkludera Bris i reklamfilmen:  

  • Filmen med Bris varumärke uppfattas innehålla mer intressant information jämfört med filmen utan Bris varumärke. 

  • Filmen med Bris varumärke upplevs riktas mer personligen till den svarande.  

  • Filmen med Bris varumärke skapar en mer positiv bild av annonsören.  

Vi kan också urskilja en signifikant skillnad i att det blir svårare att identifiera avsändaren när Bris inkluderas i reklamen. Ett resultat som kan förklaras av att filmen får flera budskap med exponering av dubbla varumärken.  

Föregående
Föregående

BK Häcken

Nästa
Nästa

Polarbröd och Friends